czwartek, 14 kwietnia 2016

7 światowy dzień rekonstrukcji - raz mniej, raz więcej. Biżuteria wczesnośredniowieczna.

14 kwietnia 2016 roku przypada już 7 światowy dzień rekonstrukcji. Oczywiście i ja go obchodziłam, choć zdecydowanie skromniej niż niektórzy. Na Facebook'owej stronie wydarzenia (link) można zobaczyć świętujących w pełnych strojach rekonstrukcyjnych w ich pracach, szkołach itp.

Ja jedynie symbolicznie ubrałam szklane paciorki i zapięłam koszule niedużą fibulą. I o tym dziś pokrótce opowiem, czyli... BIŻUTERIA, BIŻUTERIA I JESZCZE RAZ BIŻUTERIA.




KABŁĄCZKI SKRONIOWE
(Źródło: "The Political History of Poland" E.H. Lewinski-Corwin 1917 New )

Są to wczesnośredniowieczne ozdoby kobiece o kształcie otwartego krążka zwykle z esowatym zakończeniem. Przypina się je na czepiec, czółko, krajkę, płócienny lub skórzany pasek na skroni.
(fot. Agnieszka Susuł)

Na zdjęciu powyżej jest mniej standardowy kabłączek (bo z miniaturowym ptaszkiem) znaleziony w Krakowie z X-XII wieku. 

Walhalla sklep - zausznice i kolczyki wczesnośredniowieczne (choć polecam poszukać na grupach Facebook'owych na których można kupić niejednokrotnie dużo taniej taką biżuterie) 



PACIORKI

Koraliki wczesnośredniowieczne są o tyle miłym tematem, że można je skompletować nawet 
z sklepów zupełnie nie związanych z rekonstrukcją. Wszelkiego rodzaju minerały, bursztyn ale i szklane koraliki upiększały szyje (ale i nie tylko) Słowiańskich kobiet.



Jako małopolszczanka (mam nadzieje że istnieje taka nazwa) znów zaprezentuje wam znalezisko z Krakowa. Są to 33 kuliste paciorki wykonane z kryształu górskiego i karneolu.





PIERŚCIONKI

Pierścionki są najróżniejsze od szklanych pierścionków do srebrnych o bardzo rożnych wzorach. 
(przykład szklanych pierścionków - znalezisko z Wrocławia)




Oczywiście to tylko kilka przykładów biżuterii o której można bardzo dużo napisać :) w najbliższym czasie postaram się dodać o niej coś więcej. :)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz